ECM E81043

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ECM E81043 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

wltr32432w 08-05-2010
Geschreven voor: ECM E81043

Heb de ECM Mechanica gekocht, eentje die espresso levert en gelijkertijd heet water en stoom. Op temperatuur komen kost ca 15 minuten, maar de bedoeling is dat ie de hele dag aan blijft staan. Gewoon een ouderwets espresso apparaat, maar omdat stoom direct voorhanden is is een goede kop capuchino een kwestie van een paar minuten.

Een zeer professioneel apparaat, zwaar uitgevoerd, alles voelt zeer degelijk en zwaar aan, en hoewel Duits recht toe recht aan design, door al z'n chroom vooral heel MOOI. Geen plastic Jura bak, maar gewoon ouderwetse qualiteit, made in Germany (Heidelberg).

Leverbaar via Simon Levelt koffie zaken (heel Nederland).

foxy2 16-11-2009
Geschreven voor: ECM E81043

Dit is inderdaad een perfect espresso-apparaat. Professionele kwaliteit voor huishoudelijk gebruik. Ik heb de simpelste versie, de classica met 1 boiler.Tevens de bijbehorende ECM coffee-maler en rvs uitklopbak van hetzelfde merk. Een aanschaf waar ik zeer tevreden over ben. Heb inmiddels al enkele apparaten versleten. Maar de ECM steekt met kop en schouders boven alle anderen uit.Het vraagt wel enige oefening voordat je weet hoe je een perfect espresso ed moet zetten. De maalgraad, de hoeveelheid koffie en het aandrukken in het piston, met de tamper, spelen een belangrijke rol.

ramon1970 01-11-2009
Geschreven voor: ECM E81043

De ECM wordt volledig met de hand gemaakt en wordt ook wel de Rolls Royce van de espresso apparaten genoemd. ECM (Espresso Coffee Machine)was voorheen Italiaans, maar wordt tegenwoordig in Heidelberg gefabriceerd, wat zeker de kwaliteit ten goede komt.

Dit is reeds mijn derde espresso apparaat, heb hiervoor 2 maal de Kitchenaid gehad welke helaas kapot gingen en ik heb lang uitgekeken naar een apparaat dat en uitstekende koffie zet en duurzaam is. Heb dit apparaat van 's morgens vroeg tot 's avonds laat aanstaan en heb er nog nooit problemen mee gehad. Heb verhalen gehoord van mensen die 2 weken op vakantie waren en waren vergeten het apparaat uit te zetten en ook die was niet kapot gegaan. Sterk verhaal en zou ik ook niet bij mijn apparaat laten gebeuren, zonde, want het is zeker geen goedkoop apparaat.

Qua looks een plaatje industriele historie en perfektie in mijn keuken. Robuust ogend rvs, met kwalitatief zware en duurzame hendels, schakelaars, knoppen.

Bij de ECM heb je twee versies, 1 met een koperen boiler en een met een dubbele boiler, waarmee je ook kokend water uit het tweede tuitje krijgt. Deze heeft dus 1 boiler en 1 tuit/ steamer. Voor dit apparaat dien je de gebruiksaanwijzing goed te lezen vantevoren en zodoende is dit apparaat niet echt geschikt voor beginners of mensen met weinig tijd hebben, maar meer voor mensen die thuis de kunst van barista willen uitoefenen en een perfekte espresso, cappuccino, koffie verkeerd etc met perfekt schuim etc. willen maken en er de tijd voor willen nemen.

Je dient er bij dit apparaat om te denken dat je het water in de boiler op temperatuur laat komen, duurt na aanzetten 10 min tot een kwartier. Dan zet je je koffie al naar gelang eigen smaak en inzicht en hoeveelheid. Voor het opwarmen van de steamer dien je een schakelaar op het apparaat te activeren waardoor de boiler een hogere temperatuur gaat bereiken om het water op te stomen. Tussendoor laat je om de 20 sec. even wat water/ stoom ontsnappen (opvangen in de melk kan) totdat het oranje lampje dooft. Dan kun je je melk op steamen. Let erop dat na het steamen dat je de steamer gelijk met een vochtige doek reinigt en laat de stoom uit de boiler ontsnappen en schakel de waterpomp in totdat er uit de steamer weer een sterke stroom water stroomt. Zo, nu is de boiler weer onlucht en klaar voor de volgende bak koffie.

Zoals jullie lezen een hoop werk voor een overheerlijke bak koffie, dat moet je er wel voor over hebben. Daarnaast zitten er elementen aan het apparaat die erg heet worden, dus ook niet geschikt voor onervaren mensen.

Let wel dat dit de creme de la creme van de espresso apparaten is en dat je je een echte italiaanse barista voelt wanneer je een perfekte cappuccino kunt zetten.

Veel plezier van dit apparaat, in mijn ogen terecht de Rolls Royce.